emblem
Меню Закрити

Написати священику

(Тут ви можете запитати про свята, пости, сповідь, покликання, сімейні стосунки, Церкву та багато іншого)

Маніпуляції Божим словом

Ми всі як християни визнаємо, що Святе Письмо займає одне з центральних місць в нашій вірі. Навіть якщо самі його не читаємо або ж робимо це вкрай рідко. Святе Письмо – це книга, яка, порівняно з іншими, друкується і купляється найчастіше і найбільше. Практично в кожному домі вона є. І навіть може дивувати, як широко використовуються певні думки чи цитати, присутній в ній, хоча й не афішується, що це думка звідти. «Що посієш, те й пожнеш», «хто не працює, хай не їсть», «Бог дав – Бог забрав» і багато інших приказок, якими оперуємо, знаходимо в Біблії, написаній десятки сотень років тому. Але яке місце в нашому житті Святе Письмо займає на практиці? Чи те, як ми користуємося цією книгою, відповідає тому, чим вона є і для чого призначена?

Святе Письмо – це книга, яка містить Боже слово, адресоване кожному. Це – слово життя, яке в свій спосіб розкриває Божий задум нашого щастя і спосіб його реалізації. А коли говоримо про слово Бога, то маємо ставитися до нього саме як до слова Божого, як до вияву його присутності між нами. Слово Боже – це те, що спрямовує наше життя, провадить, змінює нас, те, що визначає наше життя. Часто доводиться спостерігати щось інше – як люди «використовують» (в прямому значенні) Боже слово: не керуються, а користуються ним у власних цілях; коли Боже слово перетворюється на засіб для досягнення власних (часто егоїстичних) цілей, для заспокоєння свого сумління, для виправдання своїх вчинків, які не можна назвати згідними з Божою волею тощо. Це явище, яке можна описати швидше як маніпулювання Божим словом, в різний спосіб. Далі в цій статті хотів би приглянутися ближче до деяких з них, які є поширеними.

Мабуть, найпоширеніший спосіб «маніпуляції» Божим словом – це коли воно займає маргінальне місце в нашому житті: коли ми звертаємося до нього тільки тоді, коли нам це необхідно, або ж коли нема чим цікавішим зайнятися. Читати з вірою Святе Письмо – це також спілкуватися з Богом, який є особою. Що можемо сказати про місце в нашому житті людини, до якої звертаємося лише при гострій необхідності або коли інші, цікавіші, нам не доступні в цей час? Навряд чи така особа займає центральне місце в нашому житті… Та й близьких відносин не побудуєш з людиною, якій не присвячуєш достатньо часу. Тому: ким для мене є Бог, які відносини з ним я хочу будувати?

Ще одна болюча тема – це коли люди виривають певні цитати (чи окремі уривки) з Біблії з їхнього контексту і оперують ними, щоби підтвердити власну думку і позицію. Насправді ми не зрозуміємо того, що хоче сказати нам Господь у Святому Письмі, поки не наважимося уважно і з молитвою прочитати його ціле, не боячись шукати правильних відповідей на питання, які в нас виникають при читанні. Тим більше не зможемо ділитися багатством Божої мудрості і правди з іншими. Бо переказувати окремі цитати у вигідному для нас контексті – це швидше «пліткування», а не ділення Доброю Новиною (Євангелієм).

Читати Святе Письмо як просто книгу з певною інформацією і не більше – також приклад того, як ми марнуємо Боже слово. Марнуємо, тому що не дозволяємо йому торкнутися нашого серця і зцілювати, перемінювати його. Таке «просто читання» не дозволяє отримати того, що Бог пропонує нам у Святому Письмі. Біблія – це книга віри, і те, що там є, потрібно приймати з вірою, читати з молитвою, «обговорювати» з Тим, хто написав її (звісно, через певних людей).

Трагічно, як на мене, коли люди відривають Святе Письмо від середовища, в якому вона була утворена – Церкви. Як часто можна почути чи побачити, як цитати зі Святого Письма використовують, щоб «спростувати», скритикувати вчення Церкви. Немовби Біблія (а точніше – те, як я її розумію) – це все. Однак, Святе Письмо – це книга, написана (під натхненням Святого Духа) в Церкві і для Церкви (в спільноті віруючих і для спільноти віруючих). Святе Письмо – це свого роду сімейна книга, щоденник сім’ї (в даному випадку – Церкви). І хто, як не ця сім’я, розуміє її суть, бо в ній описаний її досвід віри і пережиття Бога. Дивно, коли хтось приходить до вас додому з вашим сімейним щоденником і каже, що ви неправильно розповідаєте про те, що і як ваша сім’я переживала. В цьому контексті хочу пригадати вчення догматичної конституції «Dei Verbum»: «Священне, отже, Передання і Священне Писання тісно між собою пов’язані й взаємодіють. Бо обоє, випливаючи з того самого Божого джерела, якоюсь мірою зливаються в одне, і прямують до однієї і тої самої цілі. Бо ж Священне Писання є словом Божим, оскільки під натхненням Божого Духа його записано письмом; а Священне Передання – слово Боже, Христом Господом і Святим Духом доручене апостолам, передає в цілості їх наступникам, щоб, за просвітленням Духа правди, його своїм проповіданням вірно зберігали, викладали та поширювали; звідси то походить, що Церква свою певність про все об’явлене черпає не з одного тільки Священного Писання. Тож одне і друге треба приймати й пошановувати з однаковим почуттям відданості й пошани» (DV 9).

І кілька слів про ще один «цікавий» підхід до Святого Письма як Слова Божого, який є досить «популярним». Деякі люди, прагнучи «пізнати Божу волю» чи «почути Боже слово», навмання відкривають Біблію і читають те, що їм попалося (на що натрапили). Це начебто є Божим словом для них в цю хвилину. Часом це гарно обрамлюється в молитву. Якщо проаналізувати такий підхід, то неважко побачити в ньому конкретні магічні елементи. Якщо говорити про Святе Письмо як Боже слово, то таким воно є тільки якщо брати Святе Писання в його цілісності та контексті. Спосіб, про який тут йдеться, ігнорує це. Як на мене, це може бути непоганим способом молитовного читання Святого Письма, коли вибираєш окремий уривок і розважаєш над ним (чи краще сказати дивишся на свій досвід і переживання у світлі Божого слова): який меседж міститься в цьому уривку. Але тільки тоді, коли ти знаєш Святе Письмо, коли розумієш контекст цього уривку і його місце в Біблії. Але просто читати випадкові слова як Боже звернення до тебе – це підхід, який має в собі небезпеку перетворити Боже слово в інструмент магічного «привласнення» собі Бога і його слова, «підпорядкування» його собі, узалежнення його від випадковості, «долі».

На завершення пропоную прочитати і роздумати над уривком з другого послання Петра: «Не за байками бо, хитро вигаданими, йдучи, об'явили ми вам потугу й прихід Господа нашого Ісуса Христа, але бувши наочними свідками його величі. Бо він прийняв від Бога Отця честь і славу, коли до нього прийшов такий голос від величної слави: «Це мій син любий, якого я вподобав». І цей голос ми чули, як сходив з неба, коли ми були з ним на святій горі. І маємо ще сильніше пророче слово. Ви добре робите, вважаючи на нього як на світильник, який світить у темнім місці, аж поки почне розвиднятись, і рання зоря зійде в серцях ваших. А насамперед знаєте, що ніяке в Письмі пророцтво не припускає особистого тлумачення. Бо ніколи пророцтво не було проголошене з волі людини, лише, ведені Святим Духом, промовляли святі люди від Бога. Були в народі й пророки неправдиві, як і між вами будуть учителі ложні, які введуть погубні єресі й, відрікшися Владики, що відкупив їх, наведуть на себе скору погибель. Сила людей піде слідом за їхньою розбещеністю, і через них дорога правди буде зневажатися. У зажерливості, оманними словами торгуватимуть вони вами; засуд на них уже здавна не бариться, і погибель не дрімає. Бо коли Бог не пощадив ангелів, які були згрішили, а кинув у пекло й передав їх до темної безодні, щоб їх тримати на суд; […] то Господь знає, як визволяти побожних від спокуси, неправедних же, призначених для кари, тримати на день суду; особливо тих, які лише шукають брудних похотей тіла і зневажають Всевладу» (2 Пт 1,16–2,10).

о. Назар Саврас, редемпторист

З сайту редемптористів у Тернополі

Адміністратор

Коментарі

Авторизуйтесь

Щоб залишати коментарі, авторизуйтесь за допомогою аккаунта у соціальних мережах

Авторизуйтесь

Щоб залишати коментарі, авторизуйтесь за допомогою аккаунта у соціальних мережах

Помилка
Отакої! Схоже, виникла непередбачена помилка. Будь ласка, спробуйте знову або зверніться до адміністратора